Logo
How dare you to touch my mouse!

Digitaal schilderen en (semi-)realisme: hulp gevraagd!

02 Feb 2010 18:05
Ik groet jullie, Senilepiepeltjes!

Voor dat ik met mijn vraag begin zal ik eerst onder andere de toedracht vertellen.
Ik ben bijna vijftien en teken nu ongeveer drie jaar serieus. Niet lang, dus, en dan vooral, jullie voelen hem al aankomen, manga. Maar vreest niet! (Meestal) geen grootogige, oogwitloze shoujopoppetjes, maar toch zeker wel manga. Ik huppel  op Senile nu een tijdje rond  en het heeft een bijzondere werking op mij gehad, ik teken hier geen manga, maar rare diertjes en semi-realistische troep probeerseltjes. Ik heb namelijk grote bewondering voor (semi-)realisme en digitaal schilderen en ik wil het ook heel graag leren! Hebben jullie, oh grote Senilegenieën, tips voor mij? Met wat kan ik het best beginnen? Close-ups? Zwart-wit? Andere tips en trucs waar ik zelf nooit achter zou zijn gekomen? En als ik dan iets heb gepost, willen jullie dan kritiek geven? En meer van dat soort dingetjes 

Alvast heel veel dank 


en nu is mijn moed voor vandaag op

<3 KOKO!
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Avatar
02 Feb 2010 18:33 / last edited 02 Feb 2010 18:47
Natekenen! Hersens op dood en natekenen met goede muziek op de achtergrond. Op Deviantart heb ik een verzameling aangelegd met dingen die mij leuk leken na te tekenen om de textuur, emotie of perspectief. Dus voor als je om natekendingen verlegen zit: http://mortress.deviantart.com/favourites/#Drawable-models

Ik heb trouwens wel veel random tips en omdat tekenaars die zeggen dat oefenen de enige manier is vervelend zijn deel ik ze.
Kijk naar driehoeken in gezichten van katten.
Alle evenwijdige lijnen komen in één punt samen wat meestal op de horizon ligt en anders in het oneindige beneden of boven.
De horizon is de ooghoogte.
Schaduw is in de negatieve versie van de kleur van het object.
Teken het licht, niet de schaduw.
Met alt kan je een kleur pipeteren.
Borsten ondervinden zwaartekracht, tenzij gevuld met helium.
Als je niet weet wat je fout doet spiegel je je tekening (als je op papier tekent moet je het papier omgedraaid tegen het licht houden) dan zie je wat je mis doet.
Hulplijnen zijn je vriend tot je honderduizendmiljoen tekeningen gemaakt hebt.

Donate medal
This medal is awarded to those who made a financial contribution.
donatemedal.gif
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Prize medal
This medal is awarded to those who made a contest possible by donating a prize.
medalprize.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
02 Feb 2010 19:24
Ik ben het grotendeels eens met Marianne, maar bij een van haar tips heb ik het gevoel er tegenin te moeten gaan.

"Schaduw is in de negatieve versie van de kleur van het object."
Niet waar. Het is in bepaalde stijlen/stromingen wel gebruikelijk om schaduwen de complementaire kleur te geven van de kleur van het object, maar in werkelijkheid slaat dat eigenlijk helemaal nergens op. De dominante kleur(en) in een schaduw zijn afhankelijk van de kleur van het licht dat daar valt. Buiten vind je in schaduwen meestal vooral blauw, omdat de lucht blauw is en bijna elk object van bijna alle kanten belicht. De kleur van de grond of vloer heeft ook vaak veel invloed op schaduwen. Het object zelf kan ook veel invloed hebben op de kleur van zijn eigen schaduw.

Wanneer meerdere objecten van dezelfde kleur bij elkaar staan, kunnen ze ook een versterkend effect hebben op de kleur van het licht, wat dan vooral goed zichtbaar is in de schaduwen. In de schaduw of aan de schaduwkant van een object kan dan zelfs een fellere versie ontstaan van de kleur van het object zelf. Wanneer je bijvoorbeeld je armen dicht bij elkaar houdt in het zonlicht, kan je soms een fel oranje kleur waarnemen aan de schaduwkant (tenzij je een donkere huidskleur hebt natuurlijk).

Het kan voor je compositie wel een goed idee zijn om contrasterende kleuren te gebruiken voor licht en schaduw, maar schaduwen kleuren zich nooit vanzelf zo. Denk dus na over de lichtval en reflecties voordat je een schaduw zomaar in de complementaire kleur van een object inkleurt.

<3 KOKO!
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Avatar
02 Feb 2010 19:28 / last edited 02 Feb 2010 19:28
Fijn dat je dat opheldert Ik las het vandaag in mijn kunstgeschiedenisboek en was al tevergeefs objecten aan het zoeken om deze aparte theorie te bevestigen.

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
02 Feb 2010 19:46 / last edited 02 Feb 2010 19:50
Stap 1: Van natekenen kun je inderdaad veel leren. Ik zou je ook zeker aanraden daarmee te beginnen. Dit zijn wat oefeningen die ik me van een boek herinner:
- Leg een foto op de kop en teken dat na. Als je het weer omdraait zul je verbaasd zijn hoe goed het lijkt!
- Teken alléén de omlijning van een voorwerp na. Een bos bloemen kan een goede manier zijn. Zo kun je beginnen met eerst de uitsparingen te tekenen.
- Teken alléén de schaduwvlakken van iemand na.
- Teken iets na zonder naar het papier te kijken.

En één die ik zelf gebruikte: Iets natekenen en daarna direct hetzelfde uit mijn hoofd proberen te tekenen.

Stap2: Als je eenmaal kan natekenen, probeer dan iets wat je natekent te veranderen, bijvoorbeeld de kleuren of door iets toe te voegen.
Stap3: Als je dat ook kan kun je proberen iets wat je zelf verzonnen hebt realistisch te tekenen. Zoek daarbij voorbeelden voor de textuur enzo.
Stap4: Probeer iets realistisch te tekenen uit je hoofd.
Stap5: Experimenteer met verschillende stijlen en technieken, kies iets wat je leuk vind en ontwikkel jouw eigen stijl van daaruit!

Oke, die stappen heb ik maar uit mijn duim gezogen en zijn een beetje gebaseerd op mijn eigen ontwikkeling (*kuch* ), maar misschien helpt dat.

Nog een tip:
Denk niet te veel aan al die 'regeltjes', het beste is als je op je gevoel af gaat.

Al de tutorials gelezen en animaties van tekeningen bekeken?

08 Feb 2010 18:59
Bedankt iedereen!

Nog een vraagje: zijn er nog speciale schilder-/tekentechnieken waar ik iets over moet weten? Ik heb een groot gebrek aan techniek, gewoon nooit goed tekenles gehad

Donate medal
This medal is awarded to those who made a financial contribution.
donatemedal.gif
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Prize medal
This medal is awarded to those who made a contest possible by donating a prize.
medalprize.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
09 Feb 2010 09:30
Die vraag is makkelijker te beantwoorden als je eerst eens laat zien waar je nu staat.

09 Feb 2010 17:53 / last edited 09 Feb 2010 19:30
Jep, true Ik heb op school even gewerkt aan een gezicht, scannen wordt helaas een beetje moeilijk, maar ik zal heel snel een foto plaatsen.

EDIT: Here it is! Beetje scheef, niet af, maar het idee staat er. Geen referentie, obviously. tn_100x100tekening_senile_kleiner.png


Emo ergo sum
Avatar
09 Feb 2010 21:46
Best goed (lees: heel goed) voor iemand die dit nog maar pas doet en zonder referentie.

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
10 Feb 2010 07:06
Je hebt duidelijk al meerdere malen nagetekend.

Donate medal
This medal is awarded to those who made a financial contribution.
donatemedal.gif
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Prize medal
This medal is awarded to those who made a contest possible by donating a prize.
medalprize.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
10 Feb 2010 10:36 / last edited 10 Feb 2010 12:33
De dingen die mij meteen opvallen aan je techniek zijn (in die volgorde):
1. Je arcering is chaotisch.
2. Je werkt sommige delen al in detail uit terwijl andere nog veel te ruw zijn, of zelfs afwezig.
3. Je probeert meer grafiet aan te brengen dan goed is voor de tekening.


Arcering
Klik!
Klik!
Probeer bij het arceren wat meer aandacht te besteden aan de richting waarin je je potlood beweegt. Daarbij kan je verschillende keuzes maken:
- Je kan de vorm van het object volgen. Dat is ook goed te zien in de afbeelding hiernaast (klik erop voor een detailweergave). Het is weliswaar een ander materiaal, maar het idee moet duidelijk zijn.
- Je kan de richting van het licht volgen. Daar heb ik geen voorbeeld van, helaas, maar het idee mag duidelijk zijn: je trekt je lijnen in de richting van je lichtbron. Je krijgt dan een soort stralend effect. Dit werkt vooral goed als de lichtbron een belangrijke plaats inneemt in je compositie.
- Je kan er ook voor kiezen om juist haaks op een van bovenstaande richtingen te arceren. In het geval van de lichtbron krijg je dan dus cirkels in plaats van stralen. Het is wel wat moeilijker om hiermee goede resultaten te behalen.
- Je kan er ook voor kiezen om in 1 enkele richting te arceren. Een rechtshandige tekenaar arceert dan gewoonlijk diagonaal in deze richting: / Sorry, alweer geen voorbeeld.
- Tenslotte kan je er ook voor kiezen om helemaal geen zichtbare arcering te laten bestaan. Maar daarvoor heb je goed materiaal en een vaste hand nodig, en ervaring met de bovenstaande methodes helpt ook om de lijnen te verbergen. Ik raad overigens af om potloodtekeningen met de vingers "zachter" te maken. Maar dat had je zo te zien ook niet gedaan.

Uitwerking / proces
Het is over het algemeen af te raden om je te concentreren op details voordat je schets compleet is. Het is geen doodzonde om het op die manier aan te pakken, maar vooral wanneer je wat complexere composities gaat maken zal je merken dat het (meestal) beter is om eerst de basis goed neer te zetten, daarna de schaduwartijen te bepalen en daarna pas details aan te brengen.

Schaduwen / tint
Klik!
Klik!
Het is een kwestie van keus, maar persoonlijk zou ik niet proberen over de hele tekening elke tint zo nauwkeurig mogelijk te krijgen. Concentreer je voornamelijk op de plaatsen waar schaduwen belangrijk zijn om de vorm van het object te verduidelijken, en waar het contrast het hoogst is. Anders is het resultaat zo grijs...

Ik heb een gemiddeld gezicht gebruikt van het Face Research Lab om een voorbeeld te maken. De bewerkte versie is lichter en heeft minder details. Als het goed is zal je oog wanneer je deze twee versies naast elkaar ziet, steeds als vanzelf naar het lichte gezicht geleid worden.


Alle bovenstaande technieken hadden je tekening een betere dieptewerking kunnen geven. De vorm van het gezicht laat zich nu niet zo goed vertalen naar een driedimensionele interpretatie, waardoor het enigszins plat overkomt. Het lijkt een beetje op een masker. Het leeggelaten oog draagt daar ook toe bij.


Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Stel gerust meer vragen als iets niet duidelijk is, en succes met je volgende pogingen!


10 Feb 2010 15:05
@Kyata: ik moet je teleurstellen, ik heb nog echt niet vaak nagetekend (lees: twee keer) of in ieder geval niet letterlijk met een referentie ernaast. Ik denk misschien meer deeltjes en stukjes uit het hoofd nagetekend..ofzo
@roel: Wauw, heel erg bedankt! Dit gaat me helpen! Over het chaotische arceren: ik zie het nu ook, maar op de foto lijkt het nog erger door de grofheid van het papier (en omdat ik zo'n idioot ben geweest om aan de rechterkant te beginnen )
Nogmaals bedankt!

Emo ergo sum
Avatar
10 Feb 2010 16:11 / last edited 10 Feb 2010 16:12
Dan ben je ofwel een leugenaar of heel getalenteerd, van mij krijg je het voordeel van de twijfel... nice!

08 Oct 2012 19:55
Zoo, dat is alweer een aantal jaartjes geleden. Ik heb onderhand m'n middelbare schooltijd afgesloten. Ik heb de laatste twee jaar niet heel veel getekend (foei), maar ik wil het nu weer een beetje oppakken. Ik houd me de laatste tijd wel nog voornamelijk bezig met digitaal schilderachtige werkjes. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een oekaki, wat ook al weer veel te lang geleden was. Het gezicht is wel heel typisch iets wat ik altijd maak ook zonder referentie (lang, hoog voorhoofd, lange neus, puntige kin..), maar ik wilde wat meer spelen met kleur en licht. Hij is nog ruw en niet af, maar ik zou wat tips heel erg op prijs stellen.
oekaki1_wip.png
Bij deze heb ik voor de verandering wat meer gelet op een levend voorbeeld, voornamelijk voor het haar... en het neusgat. Ahum. Tsja. Ik zou hem eens fatsoenlijk moeten inscannen.
meisje1.png
Over fatsoenlijk inscannen gesproken... Dit is eigenlijk een nogal kleine tekening. Met pen en kleurpotloden. Ik heb de kleuren digitaal wat opgepoetst omdat het anders wel een hele vale bedoening werd.
olddude2.jpg

Ik zou kritiek heel fijn vinden op dingen als techniek, kleurgebruik, licht, verhoudingen en, ehm, eigenlijk alles wel


Donate medal
This medal is awarded to those who made a financial contribution.
donatemedal.gif
Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Prize medal
This medal is awarded to those who made a contest possible by donating a prize.
medalprize.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
08 Oct 2012 21:45 / last edited 08 Oct 2012 21:49
Om de verwarring een handje te helpen zal ik ze niet op volgorde bespreken.

Ik begin met de middelste. Het is wat lastig te zien op deze foto, maar ik heb de indruk dat haar schedel te klein is voor haar gezicht, of haar gezicht te groot voor haar schedel. Dat is een fout die vaak voorkomt, en dat komt doordat mensen geneigd zijn om zaken met veel belangrijke details (zoals het gezicht dus) groter te tekenen dan "saaie" delen (zoals de rest van het hoofd, waar alleen maar rechte lijnen lopen van het haar). Verder vallen er nog wel wat dingen op, zoals het feit dat haar oog en haar neusgat vrij ver naar achteren lijken te zitten, maar dat zou eventueel ook echt zo kunnen zijn. Ik heb het model immers niet gezien.

Nu op naar de onderste. Ook deze man heeft weinig ruimte voor hersens, en een wat ver naar achteren geplaatst neusgat. De vorm van zijn voorhoofd is ongeveer ter hoogte van de wenkbrauw wat typisch, maar dit zou eventueel in het echt kunnen voorkomen. Zijn hoofd is wel uitzonderlijk rond. Een wat meer afgeplat schedeldak en een groter achterhoofd zouden niet alleen plausibeler zijn, maar mijns inziens ook interessanter om te zien. Zoek eens wat plaatjes van hoofden op internet, dan zie je vast snel genoeg wat ik bedoel.

En als laatste, de eerste. Ik heb wat aanpassingen gemaakt ter illustratie:
aanpassingen.jpg
Mijn versie is wat lichter, dat maakt hem (tenminste op mijn scherm) wat duidelijker. Ik wil ook niet zeggen dat al mijn aanpassingen per definitie verbeteringen zijn, maar het zijn suggesties.
1: Er zat hier een soort blauwe vlek die ik storend vond. Ik heb hem verwijderd en de schaduwen duidelijker gedefiniëerd.
2: De schaduw op het gezicht was (voor een groot deel) donkerder dan die op de nek. Dat gaf een soort omgekeerd diepte-effect. Ik heb de schaduw op de nek wat prominenter gemaakt, waardoor de diepte enigszins hersteld wordt. Je zou hierin nog verder kunnen gaan en eventueel de schaduw in het gezicht ook wat lichter kunnen maken.
3: Ook naast het gezicht, in het haar, zat een hele donkere kleur die daar niet leek thuis te horen en de diepte verstoorde. Ik heb het haar daar wat lichter gemaakt en ook een beetje van de rode kleur van het haar als reflectie op de wang aangebracht.
4: De kaak is rommelig. Scherper gemaakt.
5: De neusgaten zijn erg zwart vergeleken met de blauwe schaduwen in de rest van de tekening. Daardoor leiden ze de aandacht te veel af. Ik heb ze blauw gemaakt.
6. Dit oog lijkt breder dan het andere.
7: Deze anderskleurige vlek op het voorhoofd vond ik ook storend. Voorhoofden en neusgaten moeten de aandacht niet afleiden van de ogen en de mond.
Ik heb nog meer kleine aanpassingen gedaan, maar die zijn niet allemaal genummerd. Iets rodere neus (maakt het gezicht meer levend), highlights op de neus en de mond (diepte / aandachtspunt), zachtere schaduwen bij de mondhoeken en vast nog een paar dingen die ik alweer vergeten ben.
Nog een puntje waar ik op wil wijzen is dat het zowel een man als een vrouw zou kunnen zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Attached files:

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
09 Oct 2012 08:55 / last edited 09 Oct 2012 08:55
Je begon hier toch met een paars konijn ofzo?
Wel knap dat je zonder referentie een best realistisch gezicht weet te maken. Mijn gezichten worden heel cartoony haha. En van voren getekend vind ik al helemaal moeilijk.
Ik zat ook te twijfelen of het nou een man of vrouw moet zijn.

09 Oct 2012 20:18
Heel erg bedankt, Roel! Hele nuttige tips! Ik denk dat te kleine hersenpannen een chronisch probleem bij mij is. Het was me nooit zo opgevallen, maar ik zie het nu wel. Ik ga er op letten!
Ik ben nu mijn oekaki zo goed en zo kwaad als het gaat aan het verbeteren. Het was ooit een vrouw, maar de vrouwelijke trekjes zijn tijdens het proces een beetje weggevallen. Ik ben ze nu aan het terughalen, haha.

@Kyata: Inderdaad een paars konijn Dit is ook het enige soort realistische gezicht dat ik uit m'n hoofd kan, het lijkt allemaal op elkaar. Dat vind ik jammer, want ik krijg er zo'n herhalend anime-trucje idee van (waar ik ook schuldig aan ben). Ik probeer wel meer soorten gezichten te tekenen, maar letterlijk natekenen van een referentie vind ik saai. Als ik het losjes probeer over te nemen, raak ik een beetje gefrustreerd omdat het dan absoluut niet lijkt. Dan geef ik het op en ga ik cartoons tekenen :')
3/4 aanzicht vind ik moeilijker dan recht van voren. Ik krijg altijd ruzie met de neus.

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
09 Oct 2012 21:02 / last edited 09 Oct 2012 21:09
Kun je niet een manier vinden om het natekenen interessanter te maken? Het hoeft niet per se te lijken, het gaat erom dat je bestudeert hoe het in het echt in elkaar zit. Natekenen is echt nodig als je goed wil leren tekenen.

Misschien kun je er spelletjes van maken, bijvoorbeeld een hoop hoofden klein op papier getekend en dan verbinden met touwtjes, of door elkaar als een soort mozaïek en dan verschillende kleurtjes geven. Of op de kop en achteraf zien hoe goed je het hebt gedaan. Er is vanalles te verzinnen.
Wat ik ook altijd deed was eerst natekenen en vlak daarna uit mijn hoofd om het beter in mijn hoofd te krijgen en meteen zien dat het gelukt is iets te leren. Zonder dit soort spelletjes had ik het ook maar saai gevonden.

09 Oct 2012 21:25
Zo heb ik er nog nooit echt naar gekeken, wat een goede ideeen! Heel erg bedankt. Ik ga maar eens wat spelletjes spelen dan Ik word blij van de leuke mensen en leerzame dingen hier.

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
09 Oct 2012 21:27
Leren moet gewoon leuk zijn, anders leer je het niet zo snel haha.