Logo
Senile has magic powers!

Een stilstaande animatie maken.

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
09 Jan 2013 14:06
Het is mogelijk om met weinig echte beweging, toch veel leven te wekken. Ik zal in deze tutorial uitleggen hoe ik mijn stuiterige stilstaande animaties maak, met golfbewegingen en volgens idee van achterblijvende aanhangseld.
Normaalgesproken doe ik dit in pixel art, maar ik kan het beter uitleggen in gewone animatie. Je zult ook zien dat ik heel erg overdrijf. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het heel subtiel te maken.

Stap 1
Allereerst kies je natuurlijk een poppetje om te animeren. Ik heb zelf eentje uitgekozen waar lekker veel aan los hangt, zodat ik jullie beter de verschillende soorten aanhangsels kan uitleggen.
idle1.jpg

Stap 2
Je begint de animatie te maken door eerst de basis van het lichaam te tekenen. Alleen dat wat de beweging gaat maken en niet zal meebewegen. Het eerste plaatje zal de 'gewone' houding zijn. Dus normaal staand met de knieën een klein beetje gebogen (je poppetje wil wel gemakkelijk staan hé).
Als je een dik persoon wil maken kun je het beste eerst een gewoon lichaam maken (voor de beweging) en later zijn dikke buik eroverheen animeren.
idle2.jpg
De beweging waar ik voor heb gekozen komen vanuit de benen. Hij zakt naar beneden en vervolgens weer omhoog en dan weer omlaag etc.
In het volgende frame laat je je figuur naar beneden zakken (of juist omhoog) en herhaal je daarna eerst de frame ervoor nog voordat je het een de andere kant op laat gaan, zo blijft het vloeiend.
Denk eraan dat alles dezelfde grootte blijft. Zo gaan bij mij de knieën buigen als het poppetje naar beneden zakt en strekken ze uit als hij omhoog beweegt.  Ik gebruik zelf 6 frames, dat is het beste voor een poppetje met veel aanhangsels. Als je een karakter hebt met weinig of geen (zoals een ridder), dan kun je al met 4 frames heel veel. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen het nog vloeiender te laten lopen door meer frames toe te voegen. Maar 6 vind ik zelf het gemakkelijkst. Ik vul die 2 extra frames aan met nog een stapje verder omhoog, zodat hij zelfs op zijn tenen staat. Daardoor heb ik nog een herhalend plaatje nodig. Vergeet niet dat de laatste frame moet aansluiten op de eerste.
Zo zien mijn frames er nu uit:
idle3.jpg
Ik heb voor de lol er ook voor gekozen ook het hoofd een beetje te laten bewegen. Hier zie je al wat ik in de volgende stap ga uitleggen, het idee dat alle aanhangsels achterblijven en de beweging volgen:
idle4.gif
Het gezicht blijft dus nog een beetje in de 'lucht' hangen terwijl het hoofd al naar beneden gaat, omdat het vast zit aan het lichaam wat weer vast zit aan de benen. Deze onderdelen zijn zo vast dat ze niet veel kunnen uitstrekken/achterblijven. Ik heb wel het lichaam een klein beetje dunner gemaakt wanneer het omhoog gaat en dikker naar beneden. Dit omdat ik wil laten zien dat het een levend wezen is met een zachte buitenkant (spieren, vet etc.)

Stap 3
Nu gaan we beginnen met de aanhangsels. De zwaarste/grootste eerst. Voor animatie geldt dat alle aanhangsels achterblijven en proberen de beweging in te halen. Hoe lichter het is, hoe langer het achterblijft. Probeer maar eens je hoofd heel snel te draaien. Je zult merken dat je haar nog beweegt wanneer jij al je hoofd stil hebt staan.
Begin hiermee op de frame met de allerhoogste stand. Waarom? Dit is het gemakkelijkst, als je goed nadenkt volgens het achterblijvende pricipe, zul je tot de conclusie komen dat wanneer je poppetje omhoog gaat, je aanhangsels nog beneden zijn. En naar beneden tekenen is makkelijker dan omhoog, want bij het tekenen omhoog heb je nog de vorm om over na te denken.
Hierna ga je naar het volgende frame en de frames erna tot de allerlaagste stand. Nu teken je je aanhangsel, terwijl je nadenkt over waar het nu zou moeten zijn, als het iets achterblijft. Bij mij is het resultaat een boogvorm, die steeds horizontaler wordt. Waarom? Denk eens na. Waar het aan vastzit, kan het niet achterblijven. Het moet mee met het lichaam. Maar waar het losser wordt hangt het nog in de vorige frame! En omdat de uiteindes nog verder weg zitten, zullen ze nog verder achterblijven, zij hangen nog een beetje naar beneden. Dit kun je het beste zien aan de uitsteeksels bij zijn hoofd.
idle5-0001.jpg
Nu zijn er nog 2 frames over. Je zou kunnen zeggen, dat die lijken op andere frames en je ze zou kunnen kopiëren. Maar dan krijg je een terugspoeleffect:
idle6.gif
Het is nog steeds best leuk om te zien, maar ik wil natuurlijk het beste!

Stap 4
De volgende frames teken ik met een golfbeweging. En met golfbeweging bedoel ik dit:
golfbeweging.jpg
Alle aanhangsels hebben een golfbeweging! Denk eens na, je aanhangsel gaat weer mee omhoog. Maar het iets verdere stuk is nog beneden. En het nog iets verdere stuk moet nog steeds naar beneden, waardoor het nog in de lucht hangt.
Daardoor krijg je de vorm van een golf, en uiteindelijk een boog de andere kant op. Bij mij blijven de handen iets achter.
idle9-0001.jpg
Het resultaat:
idle8.gif
Is dit niet veel interessanter? Goed, het lijkt of hij wil vliegen, maar dat komt omdat ik overdreven heb. Het kost wel wat moeite en oefening om de juiste hoeveelheid beweging te tekenen.

Stap 5
Nu ga ik de staart eraan plakken. Ik doe de staart apart, omdat dit veel langer is dan de andere aanhangsels, dus ook een veel duidelijkere golfbeweging zal hebben. Ik wil bij de staart nog wat extra overdrijven, zodat het ook lijkt of hij een beetje met zijn staart beweegt. Wist je dat mensen altijd onbewust meebewegen? Als een ander bijvoorbeeld je arm verplaatst? Hier denk ik dus ook aan bij de staart, want daar zitten meebewegende spieren in!
In de eerste frame zit een boogvorm naar beneden, je hoeft alleen maar de golfbeweging te volgen tot het volgende uiterste, waar de boogvorm de andere kant op staat.
Denk er wel aan de staart (en de andere onderdelen) altijd even lang te maken. De punt van de staart blijft dan wel ver achter, maar doordat de staart zelf naar beneden gaat wordt het toch omhoog getrokken. Animatie gaat veel over logisch nadenken! Alleen al door te proberen de aanhangsels even groot te laten, zul je vanzelf op de goede beweging komen. Natuurlijk is het een ander verhaal met iets elastisch!
idle10.jpg
Het resultaat:
idle11.gif

Stap 6
Je hebt gezien dat ik hem ook nog een sjaal heb gegeven. Met de sjaal pak ik het iets anders aan. Ik zet de hoogste stand op het frame na de hoogste stand. Waarom? Omdat de sjaal erg licht is, dus het zal nóg verder achterblijven dan de rest.
idle12.jpg
Het is wel lastig om nu elk frame iets later te tekenen, je moet wel goed opletten. Dit kan wel wat pogingen kosten, maar dan heb je ook wat. Je zult ook zien dat de sjaal nog overdrevener beweegt dan de rest, omdat het zo ver achterblijft.
idle13.gif

Stap 7
Nu is de animatie af! Het enige wat je nog hoeft te doen is het uitwerken en nog iets met het gezicht doen. Ja, ik raad je sterk aan iets met het gezicht te doen, om te laten zien dat je poppetje echt leeft. Als je dit niet doet komt het hoofd over als een soort masker. Meestal laat ik mijn poppetje knipperen. Ik laat eerst de animatie nog een keer lopen (dus eerst de rest uitwerken is handig), anders wordt het geknippper wel erg irritant, of wordt de beweging te veel in verband gebracht met de rest van de bewegingen.
Zie hier, mijn resultaat:
idle14.gif

Ik hoop dat het een beetje duidelijk was. Als je gewoon goed logisch nadenkt zul je er wel komen!


Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Avatar
09 Jan 2013 18:42
Hmmm lijkt me duidelijk , ik ga kijken of ik zoiets uit kan proberen
Bedankt voor deze uitleg

Mod medal
This medal is awarded to those who helped the site by moderating.
modmedal.gif
Link medal
This medal is awarded to those who helped by promoting the site on other websites.
linkmedal.gif
Tutorial medal
This medal is awarded to those who made a helpful tutorial.
tutmedal.gif
Meeting medal
This medal is awarded to those who joined at least one meeting.
meetingmedal-0003.gif
Mission medal
This medal is awarded to those who finished 10 missions.
missionmedal.gif
Avatar
10 Jan 2013 15:51
Ik heb mijn poppetje nog even afgemaakt.
jesterguy.gif

Attached files: