|  | Heeft er misschien ook iemand interesse in een (simpele) 3D-editor op oekaki.nl?
Dit is een screenshot van een testversie die nog niet echt gebruikt kan worden. Voordat het wel echt gebruikt zou kunnen worden, zou nog een hoop werk moeten worden verricht. Daar heb ik voorlopig nog geen tijd voor, maar ik wilde toch vast peilen of er interesse voor zou zijn.
Het idee is dat je driedimensionale objecten zou kunnen bouwen die bestaan uit driehoekjes. Die objecten zouden natuurlijk wel heel wat groter en gedetailleerder zijn dan het bovenstaande testvormpje, maar enigszins hoekig zouden ze wel blijven. Textures zijn (vooralsnog) helaas niet mogelijk, je zou alleen kleuren kunnen kiezen.
Ik kijk uit naar jullie reacties. |
|
|
|
|  |
|
|
|
|  | Das best wel een heel vet idee, helemaal gaaf zou zijn (geen idee of dit een realistisch idee is voor een browser-app) maar dat je in 3D een object bouwt, het rendert en er met een oekaki app (Blush? om het in 'de familie' te houden)
Bijvoorbeeld als hulpmiddel om dingen in correct perspectief te bouwen. |
|
|
|
|  | Zou best leuk zijn om weer eens iets in 3-d te bouwen. |
|
|
|
|  | Zou inderdaad wel leuk zijn en ook wel redelijk apart vind ik! |
|
|
|
|  | 28 Sep 2013 07:10 / last edited 28 Sep 2013 07:37 | |
Ik ben een beetje bang dat het te beperkt gaat zijn en we dus best wel crappy 3D creaties te zien krijgen.  Maar als het goed gedaan is kunnen weinig polygons er toch wel oke uitzien.
Maar ik zie 3D ook wel als een manier om te helpen met perspectief en schaduwval enzo. |
|
|
|
|  | 28 Sep 2013 11:43 / last edited 28 Sep 2013 11:44 | |
Er zullen inderdaad crappy 3D tekeningetjes komen maar dat is te verwachten! |
|
|
|
draagt de hoed der schaamte |  | Ik heb echt een zwak voor low poly models, dus een applet zoals deze zou echt geniaal zijn als er op een of andere manier een texture kan aangebracht worden. In ieder geval is dit heel uniek en een geweldige vondst! |
|
|
|
|  | Textures zouden later misschien wel toegevoegd kunnen worden in browers die webgl ondersteunen, maar de eerste versie zal in ieder geval nog texture-loos zijn. |
|
|
|
|  | 29 Sep 2013 02:32 / last edited 29 Sep 2013 02:33 | |
 mijn leraar CGI heeft een hekel aan triangles (en N-gons), hij wil het lieftst alleen quadrangles.. maar dat is vooral omdat die de textures verpesten, en die zouden er dan toch niet in zitten..
kan je aan de punten en randen van de driehoekjes slepen en de vorm op die manier manipuleren? of moet je bouwen met gelijkzijdige/gelijkbenige driehoeken van een vast formaat? |
|
|
|
|  | mijn leraar CGI heeft een hekel aan triangles (en N-gons), hij wil het lieftst alleen quadrangles.. maar dat is vooral omdat die de textures verpesten, en die zouden er dan toch niet in zitten.. |
Die quads waar je leraar zo'n fan van is bestaan vaak stiekem ook uit twee driehoeken, het programma geeft ze alleen anders weer voor het gemak van de gebruiker.
kan je aan de punten en randen van de driehoekjes slepen en de vorm op die manier manipuleren? of moet je bouwen met gelijkzijdige/gelijkbenige driehoeken van een vast formaat? |
Het eerste. De tweede optie zou het alleen maar onnodig moeilijk maken voor zowel de programmeur als de eindgebruiker. |
|
|
|
|  | mijn leraar CGI heeft een hekel aan triangles (en N-gons), hij wil het lieftst alleen quadrangles.. maar dat is vooral omdat die de textures verpesten, en die zouden er dan toch niet in zitten.. |
Tjah, het is dat de halve game-developer's wereld werkt met driehoeken... Ik geloof omdat dat komt omdat het makkelijker te renderen is... Kan me vergissen hoor.
Maar driehoeken die textures verpesten is nieuw voor mij, wij werkten met Adam's Venture ook met driehoeken en ik heb nooit de lui van modelen horen klagen over textures die niet klopten oid... |
|
|
|
|  | Ik ben opzich zelf nog en noob op "3d" gebied, ik kan alleen uit mijn hoofd herhalen wat ik me denk te herinneren dat mijn leraar gezegd heeft.. ik weet wel zeker dat hij het liefst zo weinig mogelijk triangles in onze objecten wil, alleen als het echt niet anders kan.. en ik dacht dat hij zei dat dat ook was omdat ze textures er minder mooi uit laten zien ofzo.. maar misschien is het ook omdat hij het voor beginners zo simpel mogelijk wil houden door het zoveel mogelijk bij één vorm polygon te houden? ik weet het niet.  we hebben nog niets met textures gedaan in de les, dus hij heeft geen voorbeeld laten zien ofzo |
|
|
|
|  | Mijn eerste echte 3D poppetje had zoveel polygons dat ze er vierkant van is geworden. Ik voegde er steeds per ongeluk meer aan toe en het lukte me niet ze te verminderen. Echt stom. |
|
|
|